גיר אוטומטי - כיצד פועלת תיבת הילוכים אוטומטית?
גירים אוטומטיים נמנים על אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בטכנולוגיית הרכב. למעשה, גירים מסוג זה מפשטים בצורה משמעותית את תפעול הרכב. מכונית המצוידת בגיר אוטומטי אינה מצריכה מהנהג יותר מלחיצה על דוושת הגז או הברקס, מה שמאפשר לנהג להעניק יותר תשומת לב לתנאי הדרך. במדריך זה נסביר מה זה גיר אוטומטי + היסטוריה של גיר זה, כיצד הוא מורכב ומהם היתרונות + החסרונות של מערכת זו, ונעשה השוואה בין סוגי מערכות ההילוכים הקיימות.
תוכן עניינים
ההיסטוריה של תיבת ההילוכים האוטומטית
כבר בראשית המאה הקודמת הוצע הפתרון של תיבת הילוכים אוטומטית. פתרון נהדר שמאפשר לנהוג בלי לעבוד קשה בבחירת הילוכים. מערכת ההילוכים האוטומטית נקראת גם בשם מערכת פלנטארית. במערכת זו ההילוכים מתחלפים אוטומטית. במערכת זו קיים רכיב בשם ממיר מומנט, והוא מחליף את המצמד. ממיר מומנט מבצע באופן עקיף את ההפרדה בין התיבה והמנוע. כיום אחוזים ניכרים מכלי הרכב מצוידים בתיבת הילוכים אוטומטית, מה שנקרא גם גיר אוטומטי.
ממה מורכב גיר אוטומטי?
גיר אוטומטי מורכב ממספר רכיבים –
- מוח גיר – הרכיב שכולל בתוכו מחשב וחיישנים. כמו כן יש במוח הגיר שסתומים שתפקידם להזרים שמן בהתאם לצורך.
- מחשב גיר – המחשב שאחראי על הפעלת תיבת ההילוכים. המחשב מעביר את הפקודה להפעלה של החיישנים. המידע שמתקבל מהם מאפשר לתת הוראה להעביר הילוך לפי הצורך.
- חיישנים – הם אלו שמעבירים את המידע אל המחשב, בהתאם למידע שהחיישנים מעבירים נותן המחשב פקודה לגבי העברת הילוך או המשך נסיעה בהילוך הנוכחי. ניתן להבדיל בין סוגים שונים של חיישנים. חיישן לחץ מדווח על רמת לחץ וגורם להחלפת הילוך כאשר הלחץ גבוה. חיישן מהירות בודק את מהירות הסיבובים שנכנסים או יוצאים אל הגיר וממנו. בנוסף קיים חיישן מהירות רכב וכן חיישן טמפרטורה שמזהה את הטמפרטורה בתיבת ההילוכים.
- קולר גיר – רכיב שתפקידו לקרר את השמן שמתחמם. הקולר מותקן ברדיאטור של הרכב והוא מאפשר לשמן להתקרר באמצעות חשיפה לאוויר.
- סולנואיד – רכיב שיוצר את החיבור הנדרש בין המערכת החשמלית למערכת המכנית של הרכב. על ידי זרם חשמלי נוצרת אנרגיה שמביאה לתנועה ומפעילה את המערכת המכנית של הרכב.
יתרונות הגיר האוטומטי
- היתרון הראשון והמשמעותי של גיר אוטומטי הוא שימוש פשוט והפחתת המשימות המוטלות על הנהג. נהיגה ברכב אוטומטי תהיה תמיד פשוטה יותר מנהיגה ברכב עם תיבת הילוכים ידנית. שכן ברכב עם גיר אוטומטי אין צורך להשתמש במצמד וגם לא צריך להעביר הילוכים.
- תיבת הילוכים אוטומטית מאפשרת לנהג להיות מרוכז בנהיגה ולנהוג ביתר זהירות ואחריות.
- יש כיום תיבות משופרות שלקחו את הגיר האוטומטי צעד נוסף קדימה, ומציעות פתרונות אופטימליים של יתרונות גיר אוטומטי תוך חיסכון בדלק.
חסרונות הגיר האוטומטי
- המנגנון האוטומטי של תיבת ההילוכים מורכב יותר והוא כולל בקרים אלקטרוניים מרובים. מה שגורם לקלקולים רבים יותר.
- במקרה של קלקול תיבת הילוכים אוטומטית התיקון יהיה יקר בהשוואה לתיבת הילוכים ידנית, שוב, בגלל המורכבות של הגיר האוטומטי.
- במצב אוטומטי יש לנהג פחות שליטה על המנוע ועל ההתנהגות של הרכב.
- תיבת הילוכים אוטומטית לרוב פחות יעילה ולכן היא מעלה את צריכת הדלק ומפחיתה את הביצועים של הרכב.
שמנים מומלצים לגיר אוטומטי
בשונה מגיר רגיל, בתיבת הילוכים אוטומטית יש להיצמד במרבית המקרים להוראות היצרן. כלומר, לשמן את תיבת ההילוכים לפי ההנחיות של יצרן הרכב. לרוב משתמשים עבור תיבת הילוכים אוטומטית בשמן לממסרה אוטומטית. מדובר בשמן הידרואלי שצבעו אדום.
מהי צריכת הדלק עבור גיר אוטומטי?
יחד עם זאת, בניגוד לגיר הידני, שכולל בדרך כלל 5 הילוכים, בגיר האוטומטי יש לרוב 3 – 4 הילוכים קדמיים. עובדה זו משפיעה הן על יכולת התאוצה של הרכב (הרכב מאבד כ- 10% מכוח המנוע שלו) והן על תצרוכת הדלק שלו – רכבים בעלי גיר אוטומטי צורכים יותר דלק בהשוואה לרכבים בעלי גיר ידני. זאת ועוד, עם גיר אוטומטי לנהג יש פחות שליטה על מהירות הנסיעה, והוא דורש תחזוקה רבה יותר במוסך.
השוואת הגיר האוטומטי אל שאר סוגי הגירים
הגיר אוטומטי בהשוואה לגיר רובוטי
בעוד שתיבת הילוכים אוטומטית פועלת באופן עצמאי וללא פעולות מצד הנהג, באמצעות מחשב וכל הרכיבים כפי שפורט לעיל, בתיבת הילוכים רובוטית רובוט מבצע את החלפת ההילוכים. מה שאומר שנהיגה ברכב עם גיר רובוטי שונה. למרות שבשניהם החלפת ההילוכים לא נעשית על ידי הנהג.
הגיר אוטומטי בהשוואה לגיר רציף
גיר רציף הינו גיר אוטומטי שלו יחסי העברה מרובים וכמעט אינסופיים. הוא מאפשר פעילות גם בין יחסי העברה קיצוניים זאת בעזרת זוגות החרוטים ורצועת ההנעה שביניהם.
גיר אוטומטי בהשוואה לגיר ידני
גיר ידני מטיל משימה משמעותית נוספת על הנהג, ועליו לבחור את ההילוכים ולהשתמש במצמד. מנגד חווית הנהיגה מאפשרת ומאתגרת יותר. למרות כל הפתרונות האוטומטיים יש את הנהגים הללו שיעדיפו לנהוג ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית. הם חשים תחושת שליטה בנהיגה.
גיר אוטומטי בהשוואה לגיר טיפטרוניק
גיר אוטומטי טיפטרוניק – גיר אוטומטי שמאפשר שילוב הילוכים באופן ידני בהסטת מוט ההילוכים. בגיר זה אין שליטה ידנית מלאה, אך הנהג כן יכול לשלוט במידה מסוימת על ההילוכים. מה שאומר שיש לנהג את החוויה של גיר ידני, אך מבחינת בטיחות הרכב נשלט גם על ידי מערכת אוטומטית שלא מאפשרת לבחור כל הילוך בכל מצב.
טיפולים לגיר אוטומטי הינם אך ורק במכון גירים מורשה
כמו כל מוצר מכאני שמשתמשים בו לעיתים תכופות, גם תיבת ההילוכים של רכבנו נוטה להישחק עם הזמן וככל שרכבנו צבר קילומטראז' רב יותר. כשהגיר ברכב נשחק או מתקלקל אנו נרגיש שהעברת ההילוך אינה נעשית בצורה "חלקה", ושידית ההילוכים "קופצת" בזמן העברת ההילוך. פרט לאי הנוחות הקיימת שבדבר, יש בכך גם סכנה בטיחותית לנהג ולנוסעי הרכב. בדיוק לשם כך יש לבצע שיפוץ גיר במכון גירים מקצועי.