גיר מצמד כפול (Direct Shift GearBox) DSG
תוכן עניינים
מה זה גיר D.S.G?
גיר DSG (Direct Shift Gearbox) היא תיבת הילוכים ישירה, אוטומטית ובעלת מצמד כפול. העברת ההילוכים מתבצעת על ידי המחשב ולכן היא בדרך כלל חלקה, מהירה וחסכונית. בניגוד למכוניות שמגיעות עם מצמד בודד, בדגמים עם גיר DSG המצמד הנוסף כבר מחשב את ההילוך הבא שאמורים לעבור אליו ומכין אותו עוד לפני שהפעולה מתבצעת, מה שמשפיע גם על אופן העברת ההילוך וגם על ביצועי הרכב.
יתרונות גיר DSG
- ביצועים גבוהים יותר מגיר ידני בעת הפעלת מדגש טורבו
- חסכון בדלק בעת העברת הילוכים
- מעבר הילוכים מהיר וחלק
- ניתן לדמות את הנסיעה כמו בתיבת הילוכים ידנית
- הורדת הילוכים מהירה בעת לחיצה על הברקס
1. חסכון בהוצאות דלק ותחזוקה
גיר DSG חוסך בהוצאות דלק ותחזוקה. הוא מאפשר לנהל את העברת ההילוכים על ידי אלגוריתם ממוחשב, מתזמן מעולה את המעבר ומבצע את זה במהירות. מלבד חיסכון בהוצאות הדלק, המשמעות על רקע תחזוקה נכונה היא גם צמצום של בלאי ושחיקה. בטווח הארוך, היתרון של גיר DSG יכול לבוא לידי ביטוי בכך שהוא הופך את האחזקה של הרכב למשתלמת יותר.
2. החלפת הילוכים מהירה
יש לציין את היתרון של גיר DSG מבחינת המהירות של החלפת ההילוכים וההשפעה של זה על הביצועים של הרכב. בעזרת החיישנים הקיימים בתוך תיבת ההילוכים והאפשרות להפעיל שני מצמדים בצורה אוטומטית, ניתן למדוד כל הזמן נתונים ובהם מהירות נסיעה, מיקום דוושת ההאצה, צורת הנהיגה, מצב הנהיגה ועוד. כל זה יחד משפר את הביצועים של תיבת ההילוכים ומשפיע באופן חיובי על הרכב.
3. דימוי נסיעה בתיבת הילוכים ידנית
עוד יתרון ששווה להזכיר קשור לתחושה של הנהג. באמצעות גיר DSG ניתן לדמות מאפיינים של נהיגה בגיר ידני, אבל בלי הפעולה הפיזית הכרוכה בכך ויחד עם כל הנוחות שמלווה את הנסיעה על רכב עם תיבת הילוכים אוטומטית. במכוניות עם גיר DSG ניתן ברוב המקרים לשחק עם מצבי הנהיגה, להחליף הילוכים ולעשות את הכל בלי להשתמש במצמד.
4. הורדת הילוכים מהירה ויעילה
כאן המקום להזכיר שהנהיגה עצמה על גיר DSG לא ממש שונה מנסיעה על תיבת הילוכים אוטומטית רגילה. כך למשל עדיין צריך ללחוץ על ברקס כדי לעבור בין מצבים ועל מנת להגיע לניוטרל, חנייה או רברס. עם זאת, כן יש יתרון כאשר רוצים להוריד הילוך – כי תיבת ההילוכים מתנתקת מהמצמד ומורידה את המנוע למהירות הנדרשת גם אם זה אומר לדלג על כמה הילוכים בדרך (למשל מהילוך 6 להילוך 3).
חסרונות גיר DSG
- עלות גבוהה
- תיבת הגיר מגבילה את עצמה בזיהוי תקלה
- תצוגת שגיאות מראה שהגיר לא מזהה את הרכב במצב P או D
1. עלות גבוהה
כאן צריך להזכיר את החיסרון של העלות הגבוהה, שמשפיעה מטבע הדברים על המחיר של כל הרכב ואף עלולה להפוך אותו ללא רלוונטי עבור חלק מקהל היעד והנהגים. בגלל הטכנולוגיה המתקדמת המשולבת בתיבת הילוכים כזו, המחיר של הרכב גבוה יותר לעומת דגמים דומים מאותה קטגוריה.
2. תיבת הגיר מגבילה את עצמה בזיהוי תקלה
עוד חיסרון של גיר DSG הוא שתיבת ההילוכים מגבילה את עצמה כאשר היא מזהה שגיאה. במצב כזה אמנם רואים את החיווי על השגיאה על לוח השעונים, אבל לא תהיה ברירה אלא להגיע עם הרכב פיזית למוסך ולבצע דיאגנוסטיקה.
3. תצוגת שגיאות מראה שגיר לא מזהה את הרכב במצב P או D
חיסרון נוסף בא לידי ביטוי כאשר לא מצליחים להתניע ומקבלים הודעת שגיאה על כך שהרכב לא מזהה אם הוא נמצא במצב חניה או ניוטרל. זה קורה בגלל שיש בעיה בבורר הגיר והיא דורשת מעורבות מקצועית.
תקלות בגיר DSG
היכרות עם תקלות נפוצות שנגרמות גיר DSG יכולה לעזור לבחור את המוסך המתאים ואת מרכז השירות. הנה למשל כמה תקלות נפוצות ומה שמאפיין אותן.
- רכב נוסע רוורס ב-DRIVE
- תקלות במוח גיר
- נזילות במערכת הגיר
- תקלות בסולונואיד
- תקלה במכאטרוניקה של הגיר
- התחממות תיבת ההילוכים
רכב נוסע רוורס ב- Drive
אם הרכב נוסע לאחור בזמן שבורר ההילוכים של גיר DSG נמצא במצב נסיעה לפנים, או במילים אחרות במצב DRIVE, זה כנראה מעיד על תקלה במח. המוח של גיר DSG נקרא מכטרוניק והוא כאמור דורש מעקב אחר אופי החיווי והנחיות מרכז השירות.
תקלה במוח גיר (מצמדים יבשים)
יש סוגים שונים של תקלות במוח גיר שמשפיעות על תיבות בעלות מצמדים יבשים ולעומתן תקלות שמשפיעות על תיבות בעלות מצמדים טבולים בשמן. אם יש כשל במצמדים, זה יגרום בדרך כלל לתקלות בשילוב המצמדים ובניתוב ההילוכים עד כדי מצב שבו רק ההילוכים הזוגיים יפעלו.
נזילות במערכת הגיר
אם אתם רואים שמן דולף מתמסורת ה-DSG, קח אותו למוסך גירים בהקדם האפשרי. לאורך זמן, דליפות קטנות עלולות להוביל לבעיות גדולות – כמו חוסר בנוזל והכנסת המכונית שלך למצב "צולע". עקבו אחרי המכונית שלכם לאיתור נזילות שמן ותקנו אותן בהקדם.
כיצד מבדילים בנזילה בין שמן גיר לשמן מנוע?
נוזל הגיר אמור להיות בצבע צהוב/שקוף בעוד שמן המנוע נוטה להיות קצת יותר כהה ולא שקוף. אז אם הבחנתם בנוזל שקוף יותר שנוזל מהרכב, יש סיכוי גדול שמה שמודלף הוא למעשה נוזל הילוכים DSG. מיקום הנזילה יהיה קצת יותר בחלק האחורי של המנוע ולא ישירות מתחת למנוע.
התחממות יתר
התחממות יתר עלולה להיות קטלנית בעבור תיבת הילוכים זו. מסיבה זו, מכוניות עם תיבת הילוכים DSG מגיעה עם נורת אזהרה בלוח המחוונים שנדלקת ברגע שהטמפרטורה מגיעה לרמה מסוימת. הודעה בדשבורד עשויה גם לצוץ בדרישה לעצור את המכונית למספר דקות ולתת לה להתקרר.
למה נגרמת התחממות יתר בגיר DSG?
ישנן סיבות רבות לכך שגיר DSG מתחמם יתר על המידה. אחת הסיבות הנפוצות ביותר היא שהמכונית שנוסעת בסביבה בטמפרטורה גבוהה במשך זמן רב ונוזל הקירור התאדה עקב כך. סיבה נוספת היא שהמכונית נסעה בסביבה שבה יש רמות גבוהות של אבק, שעלולות לסתום את מסנן האוויר ולגרום להתחממותות יתר על המידה. מערכת ההילוכים עלולה להתחמם יתר על המידה אם היא לא טופלה באופן קבוע, או אם היו נזילות עם נוזל קירור או שמן בתוכו. כאשר זה קורה, נדרש שיפוץ גיר מלא כדי לתקן.
השוואה DSG vs CVT
תיבת ההילוכים DSG משתמשת בשילוב של ממיר מומנט, מצמד רטוב ושני סטים של הילוכים. ה-CVT אינו משתמש בגלגלי שיניים כלל ובמקום זאת משתמש בשתי גלגלות ברוחב משתנה עם חגורות ביניהן. תיבת ההילוכים DSG קיימת כבר יותר מ-20 שנה, אך רק לאחרונה היא הפכה פופולרית במכוניות בגלל יכולתה לעבוד במקביל למגדש הטורבו של המנוע. CVT חדש יותר בשוק ונראה כמתחרה ל-DSG אך עדיין יש לו כמה חסרונות כמו צריכת דלק גבוהה יותר, יותר רעש ופחות ביצועים בהאצה ממהירויות נמוכות.
אילו שמנים מומלצים לגיר DSG?
השמן המתאים לרכב עם גיר DSG צריך להיות בעל מפרט ברור והוא עולה בממוצע 70-90 ש"ח (VW DSG). ניתן להשיג את השמן הזה במוסכים שמתמחים בטיפול בתיבות הילוכים בכלל ועם דגש על גיר DSG, או לרכוש אותו כחלק מטיפולי התחזוקה התקופתיים.
באילו מכוניות יש גיר DSG?
גיר DSG קיים בכל משפחת המכוניות של חברת פולקסוואגן, לרבות אאודי, סקודה וסיאט. בנוסף, הוא נמצא בדגמים מסוימים של פורשה, וולוו, ניסאן, ב.מ.ו, פורד ו-MG הסינית. מבחינת חלוקה לקטגוריות, ניתן למצוא גיר DSG בעיקר ברכבים פרטיים וברכבי ספורט אך לא ברכבים מסחריים, משאיות וכן הלאה. בכל מקרה, אפשר לבדוק מראש ודרך המפרט המלא המתואר על ידי היצרן איזה סוג של תיבת הילוכים יש ברכב ועד כמה היא מתאימה לשימושים ולמטרות.
מוח גיר DSG
מוח גיר ב-DSG אחראי על הפעולה האוטומטית של המצמד הכפול. בגלל המורכבות ההנדסית הכרוכה בתפעול של גיר DSG, יש צורך במח מתקדם שעומד בדרישות ומביא לביצועים הטובים ביותר. עם זאת, אף תקלה במח בדרך כלל לא נגרמת בפתאומיות ולרוב היא תופיע יחד עם הודעה ברורה במערכת המולטימדיה.
במקרים כאלה אף יהיו ברוב הרכבים התראות ברורות על כך שניתן להמשיך לנסוע. אם התקלה נעלמת בכל כיבוי והתנעה, צריך לפנות אל מרכז השירות ושם לבצע עדכון תוכנה לתיבה. אם מדובר בכשל מכאני שבגללו התקלה לא נעלמת, צריך לבדוק האם זה נגרם בגלל כשל במשאבת השמן או בבלוק השסתומים. כמו כן, יש לשלול או לאשש מקרים שבהם חדר שמן לכרטיס האלקטרוני של תיבת ההילוכים.
איך לשמור על חיי תיבת הילוכים DSG?
הדרך הכי טובה לשמור על גיר DSG ולמנוע את התקלות הנפוצות היא לתחזק אותו נכון ולפי הנחיות היצרן. כמו כן, יש לוודא שמחליפים שמנים בזמן ושמגיעים לטיפול במוסך מורשה בלבד.
מאוד חשוב לעקוב אחר הסימנים הקיימים על לוח השעונים ולהישמע למחוונים. ברוב הרכבים החדשים שבהם מותקן גיר DSG יש חיווי ברור על כל סוג של תקלה ולכן אין סיבה להתעלם ממנה או להזניח.
לסיכום
היכרות עם המאפיינים השונים של גיר DSG עוזרת להבין מה היתרונות והחסרונות שלו, איך מתחזקים אותו בצורה נכונה, כיצד בוחרים שמן מתאים ומה עושים אם מגלים תקלות נפוצות ברכבים עם או בלי אחריות. השאלות האלה מעניינות אותך ותמיד חיפשת מקור אמין לתשובות. גיר הDSG מלא ביתרונות כאלה ואחרים, וכן גם חסרונות. התייעצות עם בעלי מקצוע מונעת כל ספק ושאלה, חייגו אל מכון גירים 2,000 לשיפוץ גיר DSG ותקבלו טיפול מקיף בעבור תיבת ההילוכים שלכם.