חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש

כיצד עובד מצמד הרכב

מצמד לרכב - קלאץ' (Clutch)

היכרות עם הקלאץ' (מצמד לרכב) והתפקידים שלו יכולה לעזור לזהות תקלות ולדעת כיצד ניתן להאריך את חייו. במאמר הבא נסביר איך עובד אחד החלקים הכי חשובים במכונית וכיצד הוא משפיע על הנהיגה ועל הבטיחות שלכם עם סרטון הדגמה.

  1. מהו מצמד רכב ומה תפקידו?
  2. אילו סוגי קלאץ' קיימים?
  3. מבנה הקלאץ'
  4. אילו תקלות נפוצות יש בקלאץ'?
  5. סוגי הקלאץ' הנפוצים בישראל
  6. כמה עולה להחליף קלאץ' לרכב?
  7. לסיכום

מהו מצמד רכב ומה תפקידו?

קלאץ', או בעברית מצמד, הוא מכשיר מכאני שהתפקיד שלו הוא לחבר ולנתק שתי פלטות מסתובבות. המצמד מאפשר העברת אנרגיית תנועה מחלק אחד של הרכב לחלק אחר, הוא מופעל או על ידי דוושת רגל או בצורה אוטומטית והוא מפריד בין המנוע לבין תיבת ההילוכים. במנועים עם בעירה פנימית, התפקיד של הקלאץ' הוא לאפשר העברת הילוכים במהלך נסיעה ועצירה מוחלטת בזמן שהמנוע כבוי.

סוגי הקלאץ' הקיימים

  • קלאץ' חיכוך
  • מצמד צלחת יחיד
  • מצמד קונוס
  • מצמד צנטריפוגלי או חצי צנטריפוגלי
  • מצמד דיאפגרמה
  • מצמד אלקטרומגנטי
  • מצמד ואקום
  • מצמד הידראולי
  • מצמד גלגל חופשי

מבנה

מבנה הקלאץ' בנוי עם דיסקיות חיכוך שנלחצות אחת כלפי השנייה או כלפי גלגל תנופה ובאמצעות קפיצים. המבנה של המצמד מאפשר לבצע לחיצה על הדוושה השמאלית במכונית עם תיבת הילוכים ידנית. את הלחץ מעבירים הלאה בעזרת תמסורת של כבלים או מערכת הידראולית עד למנגנון המצמד. אז מורידים את הלחץ על הדיסקיות ואפשר להעביר הילוך.

סרטון הדגמה למבנה הקלאץ' וכיצד הוא עובד

אילו תקלות נפוצות יש במצמד?

1. מצמד מחליק
2. קושי ומאמץ בשילוב חוזר
3. רעידות בזמן שילוב הילוכים
4. רעש של גריסה בזמן החלפת הילוך
5. תיבת הילוכים שלא מגיבה
6. הילוך לא משתלב
7. קושי בהאצה
8. תחושה רופפת בלחיצה על דוושת המצמד (במכונית עם תיבת הילוכים ידנית)
9. נזילה מתחת לרכב וסביב תיבת ההילוכים

סוגי המצמד הנפוצים בישראל

1. מצמד חד דסקי

מצמד חד דסקי הוא מצמד שמכיל רק פלטה אחת שנמצאת בין גלגל התנופה לבין טס הלחץ. הפעילות שלו מבוססת על הצמדת אברי המצמד לצורך העברת כוח, כי צמוד לאבר שמוסר את התנועה של גל הארכובה יש אבר חיכוך שתפקידו להעביר את התנועה הלאה. כמו כן, אפשר לזהות מצמד חד דיסקי לפי החלקים העיקריים שלו ובהם גלגל התנופה, דסקית המצמד שיש לה שתי רפידות, טס הלחץ, הקפיצים ודוושת המצמד.

2. מצמד הידראולי

כאן המצמד משתמש בנוזל כדי להעביר את התנועה. המטרה היא לנצל את זה ששינוי המהירות של הנוזל יגרום גם לשינוי האנרגיה הקינטית שלו, מה שאמור לאפשר את תנועת סיבובי המנוע לתיבת ההילוכים. מעבר לכך, המצמד ההידראולי שמצוי בתוך הגיר מאפשר להעביר בצורה חלקה בין ההילוכים השונים והוא יכול לשמש או כאבר ביניים בין גלגלי התנופה לבין המצמד החד דסקי או להוות חלק מתיבת הילוכים אוטומטית.

3. מצמד כפול

מצמד כפול ייחודי בכך שהוא משלב בין עיקרון מכאני של תיבת הילוכים ידנית בעלת גלגלי שיניים שמשתלבים זה בזה, לבין רובוט ומערכת שיודעת לבצע את הפעולה באופן אוטומטי. מצמד כפול נפוץ גם בכלי רכב בישראל וגם באירופה ובארצות הברית.

כמה עולה להחליף קלאץ' לרכב?

1,900-2,500 ש"ח. המחיר תלוי בסוג המצמד, מספר שעות העבודה, דגם הרכב ותקופת האחריות.

לסיכום

רכב פרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ ביותר בישראל ויש לזה המון השלכות. ראשית, המשמעות היא פקקים רבים ועומסים על התשתיות והכבישים. שנית, זה אומר שאנחנו מבלים הרבה זמן ברכב הפרטי ולכן גם מגבירים את הבלאי והשחיקה. כפועל יוצא מכך, סביר להניח שנצטרך להגיע לפחות פעם בשנה למוסך – בין אם לטיפול ובין אם לבדיקה ורישוי. לכן חשוב להכיר את המאפיינים השונים של המכונית ובראשם את הקלאץ'.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא
03-6500232